Colegiul Economic "Dionisie Pop Martian

Structura calculatorului

Interfaţa de intrare

 

Este formată din dispozitivele ce introduc datele în sistemul de calcul asigurând funcţia de scriere.

1)      Tastatura : permite introducerea textului de către utilizator

Este formată din :

-          Zona alfanumerică

-          Zona funcţională (ESC +F1…F12)

-          Zona navigare (săgeţile, Del, salt în pagină)

-          Zona numerică redusă

La momentul actual există tastaturi flexibile, segmentate sau tastaturi ce conţin taste pentru acces rapid la Internet şi pentru playere.

Există şi tastatura virtuală:

-          Este afişată pe un ecran obişnuit şi acţionată prin mouse

-          Este afişată pe ecran senzitiv şi acţionată prin presiune directă cu degetele sau cu un pix digital. Aceste tablete digitizate pot recunoaşte şi scrisul de mână cu pixul (online-handwriting)

-          Proiectată luminos pe o suprafaţă oarecare şi funcţionează prin blocarea luminii cu degetele

Tastaturile miniaturale sunt optimizate pentru thumbing (tastare cu degetul mare).

2)      Mouse

-          Există pe piaţă mouse-uri cu 5 butoane. În afară de cel stâng/ drept, celelalte pot fi programate să execute anumite operaţii realizate frecvent în anumite programe.

-          Mouse-ul se mişcă în plan. El poate fi mecanic/ optic.

-          Variante de mouse: touchpad, trackball, stylus, digital pen, light pen, varainte de joystick, volan, mouse pentru picior

3)      Scanner

-          Instrument utilizat pentru digitizarea imaginilor preluate de pe o suprafaţă plană sau tridimensională

-          Cele mai uzuale sunt scannerele cu pat , asemănătoare xerox-ului

Scannerele se caracterizează prin rezoluţie = numărul de puncte generate raportat la suprafaţă.

4)      Webcam

-          Transferă imaginea în timp real în memoria externă a calculatorului

-          Dacă mai multe calculatoare legate în reţea sunt dotate cu webcam-uri putem realiza o videoconferinţă

-          Se caracterizează prin rezoluţie măsurată în megapixeli

5)      Tuner

-          placă adaptoare care preia semnal video analogic şi transformă în semnal digital

-          poate conţine program de decodare a semnalului TV

6)      Microfon

-          Se poate utiliza pentru a înregistra sunetul sau pentru a-l retransmite prin calculator şi sistemul Voice-over-IP. Sistemul VoIP va înlocui în timp, telefonia fixă.

-          Poate fi folosit pentru introducerea textului prin dictare; pentru executarea de comenzi sau pentru identificarea persoanelor

7)      Cititoare de coduri de bare

-           Folosite pentru inventarierea produselor

-           Codul de bare este citit printr-un sistem similar scanner-ului

8)      Cititoare de caractere magnetic

-          se utilizează în domeniul bancar

-          presupune scrierea textului cu o cerneală specială (cu proprietăţi magnetice) datorită căreia citirea se poate efectua şi dacă caracterele sunt invizibile sau acoperite de strat protector

9)      Cartele inteligente

-          Dispozitive de memorare cu procesor dar care îşi preiau energia din dispozitivul de citire

-          SIM-urile, carduri bancare, legitimaţii

Comunitate